Анализ на речта на Хоакин Финикс при връчването на наградите „Оскар“ през 2020г.

by admin on 25.05.2020

Анализ на речта на Хоакин Финикс при връчването на наградите „Оскар“ през 2020г. [1][2]:
1. Реторическа/комуникативна ситуация
През февруари 2020г. Хоакин Финикс получава своя първи „Оскар“ за ролята си на Артър Флек в „Жокера“ на 92-рата церемония на Американските филмови награди в „Долби Тиатър“ в Холивуд. В речта си след приемането на статуетката актьорът успява да акцентира върху сериозни каузи, оставяйки послание за единство – било то срещу неравенството между половете, расизма или правата на животните. „Говорим за борбата срещу несправедливостта“ е водещото мото.
2. Социалната/комуникативна роля на оратора
Хоакин Финикс е един от най-многостранните холивудски актьори, участващ както в романтични филми, така и в екшъни или трилъри, донесли му „Грами“ и „Златен глобус“. Детството му преминава в номадстване, тъй като родителите му са членове на християнска организация, по-късно класифицирана като култ. На по-късен етап губи и своя по-голям брат, след което преминава през период на алкохолизъм, но всичко това го води там, където е днес.[3] Веган откакто се помни, Финикс използва статуса си на публична личност за различни каузи в подкрепа на правата на животните. Той е представител на PETA и други организации, защитаващи животните.[4] Сред инициативите за устойчиво бъдеще, към които актьорът се придържа, е и обещанието от негова страна да носи един и същ смокинг на всяко награждаване.[5]
3. Аудитория, пред която се произнася речта
Речта му е произнесена пред присъстващите в залата на 92-рата церемония на Американските филмови награди в Долби Тиатър в Холивуд, сред които актьори, режисьори, музиканти, продуценти. От залата стават на крака и ръкопляскат, докато актьорът приема статуетката си. Цялостно представяне е излъчено пред общо 23,6 милиона зрители, което прави церемонията най-гледаното шоу с раздаване на награди, въпреки спада на рейтинга.[6]
4. Жанр
В речта, която Хоакин Финикс произнася, той назовава несправедливостите в света. Речта със сигурност се определя като емоционална, монологична, изпълнена с патос. Аплодисментите от публиката и ескалиралите емоции довеждат актьора до сълзи, когато към края той споменава и покойния си брат. Въпреки сериозността на темите, които засяга в изказването си, речта не би могла да се нарече чисто политическа, нито популистка, може би донякъде агитационна/убеждаващо призивна. В нея се отличават още благодарност, скромност, директност, сърдечност, бурност, загриженост.
5. Увод, основна част, заключение
5.1. Увод

С първите думи, които Хоакин Финикс произнася, той изразява кратко „възражение“ и смущение срещу вдигналите се на крака и ръкопляскащи присъстващи в залата : „Здравейте. Спрете. Здравейте“. Веднага след това той изказва своята благодарност и любов към филма с думите: „Боже! Изпълнен съм с толкова благодарност в момента. Не се усещам по-високо от останалите ми колеги, с които бяхме номинирални или от който и да било в тази зала, защото всички споделяме една любов – любовта към филма. Тази форма на изразяване ми е дала най-невероятния живот. Не знам къде щях да бъда без нея.“
Онзи „Бог“, който той вмъква в началото, е показателен, че става въпрос за естествена реакция, която излиза, без да я е подготвил. Той благодари, но веднага след като „застава“ до своите номинирани колеги. Не отгоре. Настрани. И той установява този патос веднага след това: това, което е общото за всички, публиката и него, е любовта към киното.
5.2. Основна част
В основата на речта на Хоакин Финикс стоят задължението и отговорността, които всеки един човек носи: „Мисля, че най-големият дар, който ми е даден, и на много хора (в тази индустрия), е възможността да използваме гласовете си заради тези, които никой не чува. Мисля си за някои неприятни проблеми, с които се сблъскваме всички.“ Така, давайки глас на безгласните, той успява да засегне едновременно няколко теми, които слага под общия знаменател „несправедливост“: „Понякога мисля за това, че се чувстваме, или някой ни кара да се чувстваме, като шампиони в различни ситуации. За мен всичко си прилича. Мисля, дали говорим за полово неравноправие или расизъм, или правата на хората с различна сексуална ориентация, или правата на коренните жители, или правата на животните, ние говорим за борбата срещу несправедливостта. Говорим за борбата срещу вярването, че една нация, един човек, една раса, един пол, един вид, има правото да доминира, използва и контролира друг безнаказано.“
Емоционалността, патосът на думите му и неговите прояви на нервност (докосване на лицевата част, движение напред-назад с тялото) предизвикват нова вълна аплодисменти от публиката. В моменти като този за него е трудно да не погледне и прочете речта си – идеалната възможност за актьор, който дълбоко се смущава от цялата суета и обиграност на подобни събития. След повторната молба „Не правете това“ към публиката, той успява да продължи, без това да изглежда неблагодарно или преиграно на фона на затихващите овации.
Признавайки целия спектър от човешки, социални и икономически проблеми, пред които е изправена нашата глобална екосистема, Хоакин Финикс подчертава и неотложността на климатичните извънредни ситуации, за които хората са отговорни. Позовавайки се на склонността на човечеството да възприема егоцентричен мироглед, който отнема ценни ресурси, Финикс критикува суровата реалност на индивидуалните избори на всеки човек, пред които светът е затворил очи – жестокост, участваща дори в експлоатацията на животни за храна: „Мисля, че сме изгубили връзката си с природата. Много от нас сме виновни за егоцентричната гледна точка към света, и вярваме, че сме център на Вселената. Ограбваме природата, заради нейните ресурси.
Чувстваме се в правото си да осеменим изкуствено крава и да откраднем нейното бебе, въпреки че виковете й от мъка не могат да бъдат объркани. После взимаме млякото й, което е било предназначено за теленцето й, и го слагаме в кафето или зърнената си закуска.“
5.3. Заключение
Заключителната част на речта на актьора е може би най-емоционалната. Възползвайки се максимално от възможността да застане пред десетки милиони зрители по света, той се обръща към най-големите имена в бранша със сходна сила на глас, възможности и влияние. Финикс призова за подкрепа, промяна и надежда за по-добро: „Страхуваме се от идеята за личностна промяна, защото мислим, че ще се наложи да жертваме нещо, да се откажем от нещо. Но човешките същества, в най-добрият ни вариант, сме толкова креативни и изобретателни, можем да създадем, разработим и въведем системи от промени, които да носят полза за всички живи същества и околната среда.“
Следват аплодисменти от публиката, веднага след които той продължава: „Бил съм подлец цял живот, бил съм егоист. Дори съм бил жесток понякога; трудно се е работило с мен. И съм благодарен на толкова много от вас в тази зала, че ми дадохте втори шанс. Мисля, че това е да сме най-добрият вариант на себе си: когато се подкрепяме един друг. Не да се зачеркваме заради старите ни грешки, а когато си помагаме да растем. Когато се учим един друг; когато се водим един друг към изкупление.“
Речта на Финикс, изглежда, очертава сложността на напредъка. Той завършва отново с аплодисменти, с обнадеждаващата възможност за промяна, но и с най-личния си спомен. Актьорът за кратко губи самообладание и започва да заеква, когато решава да спомене брат си, актьорът Ривър Финикс, който си отива от свръхдоза през 1993 г.: „Когато беше на 17, моят брат написа този стих. Той гласеше: „Тичай към спасението с любов и мирът ще дойде на свой ред“. Следва бързо „Благодаря.“ и акторът се обръща и слиза от сцената.
6. Реторични фигури и похвати
Може да се отличи ясно заявена теза: единство срещу интерсекционалността и неправдата във всичките й форми. Честата употреба на глагола „мисля“, употребена преди глагол в 1л. множествено число („ние“), всъщност не е единственото предположение, което Хоакин прави, защото няколко минути по-късно, когато говори за прекъсването на връзката с природата и егоцентричната гледна точка, той също бива включен в тази група „Ние“. Без драма, но със съвест.
Отличавайки себе си в края на речта като „подлец“, „егоист“, той използва силата на контраста, за да благодари и на тези от публиката, които са му дали втори шанс.
Изброяването също е похват, който Хоакин Финикс използва многократно: „неравноправие или расизъм, или правата на хората с различна сексуална ориентация, или правата на коренните жители, или правата на животните, ние говорим за борбата срещу несправедливостта. Говорим за борбата срещу вярването, че една нация, един човек, една раса, един пол, един вид, има правото да доминира, използва и контролира друг безнаказано.“ По този начин успява да маркира, но не по важност, всичко, върху което иска да акцентира в речта си, без да задълбава в определен казус, а напротив – да обобщи, да даде гласност.
Подборът на думите е от изключителна важност. Освен силните глаголи („доминира“, „контролира“, „използва“), има и „ограбваме“, когато се отнася до природните ресурси на планетата, „безнаказано“, когато става дума за междуличностни отношения.
Тъй като е човек на своето време, актьорът говори за “изкуствено осеменяване” (вместо изнасилване) и „бебе“ (вместо теле). Евфемизмът му придобива съвсем нови форми на видизъм, когато изрича фразата: „въпреки че виковете й от мъка не могат да бъдат объркани.“
Избирайки похвата за градация на настроението, актьорът решава да завърши с положителните страни на човешкия вид, отново изброявайки епитети: „креативни“, „изобретателни“, „най-добрият вариант“. Може би точно в това се крие автентичността на речта му: от времето, когато се самоопределя като егоист, до моментът, в който започва да заеква, преди да спомене брат си.
7. Аргументация.
Контрастът на движение на речта, личния пример, причисляването към „ние“, опитът да каже много в толкова малко време – всичко това успява да въздейства на публиката. Овациите са заслужени и на често, защото апелите на Хоакин Финикс успяват да достигнат до мнозинството. Неправдата, обединението, гласността, личните каузи и още по-личните истории са елементите, които умело служат в подрепа на тезата му.
8. Неезикови средства, използвани от оратора.
Невербалната комуникация е изпълнена с жестове на смирение, благодарност и нервност. Актьорът може би ясно осъзнава, че в този момент, той не е сам – той представя себе си, но говори от името на мнозина. Треперещият глас, движенията на тялото и заекването подсказват емоцията от това да нямаш възможността да споделиш момента с този един човек, който те е белязал най-много в живота.
9. Индивидуални или интеркултурни особености.
Особеното преплитане на „аз“, „ние“ срещу „тях“, „нея“ (неправдата) говори по-скоро за идеята за единство и приобщаване. В цялата реч се усеща присъствието на желанието за обединеност, за „всички“. Там, където монологът е по-индивидуален, си проличават елементите на негативизма – „подлец“, „егоист“, „егоцентрична гледна точка“, докато общото е признакът за надежда: „креативни и изобретателни“, „подкрепяме един друг“.
10. Манипулативни тактики.

Хоакин Финикс сякаш не търси одобрението от публиката, въпреки че го оценява. Той не губи време в опити за скъсяване на дистанцията, не се шегува, не иронизира. Той действа направо – заявява тезата си, противопоставя се, приобщава се, самокритикува се, възмущава се и бива откровен до болка, която дори му проличава. До края на речта си той подкрепя идеята, че възходът на местоимението „ние“ идва от промяната на частицата „аз“. Може би именно най-трудните моменти на отделния човек правят от него това, което той да представи в най-добрата светлина пред останалите, за да променят статуквото. Заедно.

Източници:
[1] Агенция Монитор. Речта на Хоакин Финикс на наградите „Оскар“ (ПЪЛЕН ТЕКСТ). Monitor.bg: 10 февруари 2020. Available from: https://www.monitor.bg/bg/a/view/rechta-na-hoakin-finiks-na-nagradite-oskar-pylen-tekst-188313
[2] Joaquin Phoenix wins Best Actor. YouTube: 11 March 2020. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=qiiWdTz_MNc
[3] Joest, Mick. Joaquin Phoenix: 6 Facts You Might Not Know About The Oscar Winning Actor. Cinemablend: Feb. 13. 2020. Available from: https://www.cinemablend.com/news/2489973/joaquin-phoenix-facts-you-might-not-know-about-the-oscar-winning-actor
[4] Marain, Alexandre. 5 things you didn’t know about Joaquin Phoenix. VOGUE.fr: 11 Mai 2020. Available from: https://www.vogue.fr/vogue-hommes-en/article/5-things-you-didnt-know-about-joaquin-phoenix-fun-facts
[5] Кацарова, Теодора. Защо Хоакин Финикс ще носи един и същи костюм през целия сезон? Edna.bg: 08.01.2020. Available from: https://www.edna.bg/izvestni/zashto-hoakin-finiks-shte-nosi-edin-i-syshti-kostium-prez-celiia-sezon-4660370
[6] Церемонията по раздаването на Оскарите отбеляза най-нисък рейтинг. bTV Novinite: 11.02.2020. Available from: https://btvnovinite.bg/svetut/ceremonijata-po-razdavaneto-na-oskarite-otbeljazana-naj-nisak-rejting.html

Анализът на речта е направен от Христина Калчева, студент от специалност „Реклама и публична комуникация“, задочно, първи курс, като изпитна задача по предмета „Реторика и ПР“, воден от професор дн Иванка Мавродиева през 2020 година.
© Христина Калчева
© Онлайн справочник по реторика
Позоваването на автора на текста и на Онлайн справочника по реторика е задължително.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: