Анализът е по модела поместен в книгата на проф. И. Мавродиева „Реторика и пъблик рилейшънс“ [1].
Комуникативна ситуация
Речта е произнесена от Леонардо ди Каприо на церемонията по връчване на американските филмовите награди „Оскар“ през 2016 г.
Линк към видеото: https://www.youtube.com/watch?v=AOoP56eXtzM
Място
Комуникативната ситуация се случва в „Долби Тиътър“ (Dolby Theater), Лос Анжелис, Калифорния. Театърът добива популярност като домакин на събитието – от 2002 г. на това място се провежда годишната церемонията по връчване на наградите „Оскар“.
Социалната роля на Леонардо ди Каприо
Освен като актьор, Леонардо ди Каприо е известен и с позиция си като защитник на околната среда. През 1998 г. ди Каприо основава собствена фондация (Leonardo DiCaprio Foundation), която цели възвръщането баланса на застрашените от изчезване екосистеми, защитава дивата природа и се бори с климатичните промени. Леонардо ди Каприо създава и множество документални филми за околната среда и глобалното затопляне („11-ият час“ (2007 г.), „Преди потопа“ (2016 г.) и др.). През 2014 г. е обявен за посланик на добра воля на ООН по въпросите на климата.
Също така, ди Каприо е редовен дарител на средства, които подкрепят множество фондации и благотворителни организации.
Леонардо ди Каприо като оратор
Ди Каприо е познат на широката публика и като природозащитник и го виждаме в тази му роля в голяма част от времето. Той участва в много конференции относно климатичните промени, замърсяването на околната среда, дивата природа и пр. Като участник в различни конференции по целия свят, ди Каприо изнася речи. Като оратор той говори убедително, подкрепя тезите си с факти. Неговите речи са силни, мотивиращи и искрени. Едни от най-значимите негови речи са произнесени на световни сцени:
- Изявление на ООН за климатичните промени, Ню Йорк, 2014 г. (https://www.youtube.com/watch?v=ka6_3TJcCkA);
- Конференцията „Нашият океан“ в Държавния департамент на САЩ, Вашингтон, 2016 г. (https://www.youtube.com/watch?v=MlpwJp1ZV7Y);
- Специално събитие за Международния ден на мира, като посланик на добра воля на ООН, Ню Йорк, 2016 г. (https://www.youtube.com/watch?v=A738wLfXorw).
През 2016 г. Леонардо ди Каприо се среща с Барак Обама, като разговарят за влиянието на климатичните промени върху света. Това интервю е включено в документалния му филм „Преди потопа“. (https://www.youtube.com/watch?v=akdL5HB5LAA)
Аудитория
Като посланик на добра воля на ООН и холивудска знаменитост, речите на Леонардо ди Каприо достигат до голям брой хора по целия свят.
Избраната от мен реч за анализ е произнесена пред членовете на Филмовата академията на САЩ, работният колектив на всички номинирани филми (актьори, режисьори, сценаристи, музиканти и т.н.), гости, както и на живо по всички телевизии и в интернет. Церемонията по връчването на наградите на академията е много важно събитие, придобило световна значимост. Около 1 милиард души гледат на живо връчването на наградите всяка година [3]. Следователно аудиторията е смесена – хора с различен социален статус и професия.
Жанрови особености
Речта е монологично изказване и попада в графа епидейктическа. Тя е вид благодарствена и подвид въодушевяваща и подтикваща към действие. Ораторът е активен, а аудиторията – зрител и слушател, като се включва с аплодисменти и радостни викове.
Обръщения
В благодарствената си реч Леонардо ди Каприо се обръща първоначално към Филмовата академия. След това изказва благодарности към всички присъстващи и всички номинирани. Следват обръщения към целия екип на филма, лично към Том Харди и Алехандро Иняриту, към родителите и приятелите си.
Увод, изложение, заключение
Леонардо ди Каприо започва речта с благодарности към голяма част от своите колеги, като някои от тях посочва поименно. Той им благодари за помощта и доверието, говори за техния талант и отдаденост, за възможността, която му е дадена и всички уроци, които е научил от тях. Ди Каприо благодари също и на семейството и приятелите си като споменава, че всичко дължи на тяхната подкрепа.
Благодарствените речи при приемане на златната статуетка по принцип са стереотипни – благодарности и хвалебствия. Но ди Каприо прави много силна и мотивираща реч като плавно преминава от темата за киноиндустрията и наградите към жизненоважна тема, която е на дневен ред в световен мащаб – климатичните промени. Той използва церемонията като трибуна, за да апелира за промяна и това да достигне до възможно най-много хора.
Ди Каприо започва плавния преход като говори за смисъла на филма „Завръщането“ – че това е филм за връзката на хората с природата, с дивия свят. Той споменава, че екипът на филма е трябвало да отиде до най-южният връх на планетата, за да могат да намерят сняг. „…Климатичните промени са реалност и се случват в момента. Това е най-голямата заплаха, пред която се изправя целият ни вид и трябва да работим заедно и да не отлагаме повече…“. По този начин Леонардо плавно преминава на въпроса, на каузата, която е много близко до сърцето му – промяната на климата и опазването на природата. Чрез речта си той приканва не само знаменитостите в залата и хората от филмовата гилдия, а и всички останали, които са съпреживяват церемонията да станат съпричастни и с каузата, която е така важна за оцеляването на света.
Победителят в категория за главна мъжка роля продължава речта си като говори за онеправданите, които страдат най-много от замърсяването. „Ние трябва да подкрепяме лидерите по света, които не говорят от името на големите компании-замърсители. Трябва да подкрепяме тези, които говорят за цялото човечество, за туземците, за милиардите непривилегировани хора, за децата на децата ни и за всички хора, чиито гласове са заглушени от политика на алчност“. Ди Каприо се обръща и към големите корпорации, които замърсяват неимоверно околната среда, към лидерите на благотворителните организации. Той включва в речта си хора от различни прослойки, като им дава гласност и припомня на света, че съществуват.
Кулминацията на речта е в края. Леонардо завършва благодарствената си реч отново с препратка към опазването на планетата, като свързва апела за по-добър свят с причината, поради която държи речта си. „Нека да не приемаме планетата за даденост. Аз не приемам тази вечер за даденост“. Заключението на речта е много силно и емоционално. Последните две изречения чудесно допълват казаното от Леонардо и завършват по подобаващ начин благодарствената реч на актьора. Той отправя две послания с едно изразно средство – от една страна той приканва хората да ценят и опазват планетата и от друга – уверява, че тази награда за него значи много. По този начин оправдава доверието на членовете на Филмовата академия и на милионите негови почитатели.
Аргументация и основни апели
Речта е вдъхновяваща. В най-важната вечер за киноиндустрията, и за самия Леонардо, той успява да се обърне към многомилионната публика с един основен апел – да пазят планетата. Природозащитник, основател на фондация за опазване на планетата и дивата природа, дарител и преди всичко човек, Леонардо ди Каприо вплита в речта си апела за човечността у хората. На пръв поглед той говори за климатичните промени, които настъпват с все по-голяма сила и това оказва огромно влияние върху живота на планетата. Но под тези думи се крие и апелът за взаимната подкрепа и това всички ние като отделни индивиди да обединим сили, за да спрем замърсяването, което е една от причините за променящите се условия на живот. Той говори в първо лице, мн. ч. – т.е. ние. „Ние трябва да подкрепяме лидерите…ние трябва да работим заедно…“.
Социалната роля на Леонардо ди Каприо също служи за аргументация. Като доказал себе си актьор, като природозащитник, който иска да види промяната в света и като човек, който чрез всекидневните си действия защитава каузата си. Тези три социални роли, обединени в една личност – това е най-силната аргументация, която допълва речта на ди Каприо. Когато хората имат доверие в личността, тогава посланията, които предава не биват само чути, но и осмислени.
Реторични фигури и похвати
Анафора – повторение на думи в началото на всяко изброяване, за да подчертае важността. Например: „…които говорят за цялото човечество, за туземците, за милиардите непривилегировани хора, за децата на децата ни и за всички хора…“ Това придава повече емоционалност.
Спираловидно повторение – повторение на последната дума или словосъчетание от едно изречение в началото на следващото – „…„Завръщането“ засяга връзката на човека с дивия свят, свят, който през 2015 г. колективно обявихме…“
Градация – цялата му реч въври с градация, като за най-важно и следователно последно в изреждането, ди Каприо говори за планетата: „…Нека да не приемаме планетата за даденост. Аз не приемам тази вечер за даденост”.
Неезикови средства/ невербално поведение
Леонардо ди Каприо е сдържан откъм жестове и мимики. В едната си ръка държи статуетката и от време на време отчетливо я движи нагоре и надолу. Интонацията му е нормална – не преиграва, а говори отчетливо и спокойно.
Етосът, имиджът на оратора предполага интелигентност и морал, т.е. сериозна и подобаваща реч. Леонардо ди Каприо притежава харзима и по-важното – утвърдено доверие. Той е човек с опит, а това е едно от най-важните неща в ораторството. Затова речта на ди Каприо се радва на такъв успех – доверието на хората е оправдано.
Следкомуникативен етап
Речта на Леонардо ди Каприо е най-гледаната реч за приемане на статуетката „Оскар“ за всички времена. (повече от 11 милиона души ).
Цитати и бележки:
[1] Мавродиева, И. (2013). Реторика и пъблик рилейшънс. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 166-179.
[2] Leonardo DiCaprio charity works, events and couses. // Look to the stars, 2018. [cited 06.05.2018]. Available from: https://www.looktothestars.org/celebrity/leonardo-dicaprio
[3] Szalai, G, (2016). Roxborough, Scott. Oscars: how many people watch the ceremony worldwide?// The Hollywood Reporter, 23.02.2016. https://www.hollywoodreporter.com/news/oscars-worldwide-tv-audience-867554, Retrieved on 06.05.2018.
© Йоана Томова, магистър, ФЖМК, магистърска програма „Реклама и публична комуникация“, предмет „Реторика и ПР“.
© Онлайн справочник по реторика
Цитирането и позоваването на Онлайн справочника по реторика и на автора на анализа е задължително.