Анализ речта на Тони Шалуб на наградите „Еми“ – 2003г.
линк към речта: https://youtu.be/dz57vkfCe64
1. Представяне на оратора.
Илюстрация 1. Тони Шалуб държи спечелената награда „Еми“ 2003 год.
Тони Шалуб е американски актьор, чийто родители са от ливански произход, роден на 09 октомври 1953 г. в Грийн Бей, Уисконсин. От началото на своята кариера /1980 г./ до днешно време той е получил множество номинации и награди във филмовата и театрална индустрия, сред които: 5 награди „Еми“, 6 награди на „Гилдията на филмовите актьори“, награда „Златен глобус“ и награда „Тони“. Известността на Шалуб се заражда от участието му в ситкома „Златни криле“ от 1991 до 1997. Впоследствие участва в множество филмови продукции, сред които заглавия като „Галакси Куест 1999“, „Спай Кидс 2001“, „Костенурките нинджа 2014“, „Мъже в черно 1997“ и др. Познат е и от свои участия на Бродуей, сред които „The band’s visit 2017”. Най-известната му роля и тази, заради която е най-разпознаван е в култовия комедиен сериал, описващ историята на един детектив от полицията, чиято жена бива убита и той опитва да намери нейните убийци – „Монк“ в който участва от 2002-ра до 2009-та год. Спечелената награда „Еми“ е и именно за сериала „Монк“, за главна роля, като се явява и първата голяма награда за актьора.
В личен план Тони Шалуб опитва да страни от „светлината на прожекторите“. Негова съпруга е Бруук Адъмс, американска актриса, с която имат сключен брак през 1992-ра година и са родители на 2 деца. В публичното пространство актьорът показва, че е сдържан и добронамерен, не става обект на скандали и клюки. Негови приятели и колеги го описват като изключителен професионалист, добросърдечен, учтив, актьор с който много лесно се работи и забавен по свой собствен начин.
2. Комуникативна ситуация.
Комуникативната ситуация е връчването на наградите „Еми“ през 2003-та год. В случая са номинирани 6 актьора в категорията „Най-добър главен актьор в комедиен сериал“, като тези актьори са Eric McCormack от сериала „Уилл и грейс“, Bernie Mac от „Дъ Бърни Мак Шоу“, Larry David от „Кърб йор Ентусиазъм“, Matt LeBlanc от „Приятели“, Ray Romano от „Всички обичат Реймънд“ и Tony Shalhoub от „Монк“. Журито определя за победител в тази категория съответно Тони Шалуб, за изпълнението му на главната роля в комедийния сериал „Монк“. Спечелването на наградата всъщност довежда до нуждата от реч на актьора, който става и се насочва към трибуната. При качването на актьора процедурата гласи говорителят да му предаде статуетка, която представлява и самата физическа награда и актьорът след това да изнесе кратка реч /около минута, минута и половина/. Статуетката е уникална за наградите, като представлява жена с криле, държаща в ръцете си атом, символизирайки изкуството и технологията в телевизията. Самите награди „Еми“ се провеждат от 1949 год. и целят отличаването на значими личности от телевизията в американските предавания, сред които отличия за главни и поддържащи роли, били те женски или мъжки, за озвучители, сценаристи, режисьори и т.н.
3. Социална роля на комуникатора.
При произнасяне на изявлението, че именно Тони Шалуб печели наградата „Еми“, актьорът буквално се хваща за главата и веднага след това се обръща и целува съпругата си. Актьорът дори като отива към сцената поклаща главата си, сякаш с недоверие и показва типичната негова смиреност. Всъщност тази негова смиреност е запазена негова черта и подчертава участията му преди награждаването му, както се вижда дори в образа му на детектив „Монк“ от сериала. Но това е първата голяма награда за актьора и първата му възможност за толкова мащабна изява. Аплодиран е бурно от публиката.
4. Аудитория
Аудиторията представлява голяма зала с множество хора, готови за събитие, на което присъстват не само номинираните актьори и техни близки, но и стотици журналисти, помощен персонал, технически персонал, множество гости, телевизионни фенове. Събитието се излъчва по множество международни телевизии, като се радва на широка популярност. Аудиторията очаква да види най-известните и разпознаваеми лица от телевизионната индустрия и от любимите на множество американци продукции. Номинираните участници биват показвани от камерите, както и вниманието на аудиторията бива веднага привлечено към тях при изговарянето на името им. Спечелилите участници се очаква да се изправят и да помахат на аудиторията, която да ги аплодира.
5. Жанр/вид на речта
Речта на Тони Шалуб представлява монологично изказване – реч, в която присъства емоционално изказване, но също така е и отчетлива благодарствената цел. Предвид вмъкнатото лично емоционално изказване, комедийни елементи не се наблюдават. Речта също така може да се отъждестви и като подвид мотивираща.
6. Увод. Основна част. Заключение. Обръщения
Речта на Тони Шалуб е изключително кратка, както и предполага етикетът. След като бързо се докосва до най-близките си, актьорът си проправя активно път към сцената, изтичва по стъпалата, кима благодарствено за наградата и му е предоставен микрофонът. Той не губи време, а директно встъпва със своята реч, като в увода ѝ с лека като че ли неловкост в изказа благодари на академията и на телевизията, излъчила сериала „Монк“, като продължава с благодарности към своите колеги, стоящи зад сериала, благодарение на който той получава това отличие. Без никаква прелюдия пристъпва към своята основна част от речта му, като казва, че почитта явно заема основна част от събитието тази вечер, като изтъква, че ще сподели лична история. Актьорът посвещава спечелената награда на своя племенник, който внезапно същата седмица е починал, като пояснява, че племенникът му е бил млад мъж с невероятна сила и добро сърце. Като завършек на изложението си и миксирайки го с едно бързо заключение, актьорът споменава, че изпраща своята любов към своята сестра, съпругата на племенника си, както и към всички гледащи го в този момент и завършва с благодарност към своята жена и деца, като веднага след това се отдръпва от сцената. Освен благодарствените слова към екипа, семейството и публиката, не присъстват други отчетливи обръщения.
7. Реторични фигури и похвати. Ситуативна употреба. Уместност и ефикасност
Актьорът определено не губи време, от самото спечелване на наградата, до завършека на речта му минават по-малко от 2 минути. Въпреки това, за този кратък период от време, той показва множество неща. Най-отчетливата реторична фигура са благодарностите, които актьорът предава. Непрекъснатото поемане на въздух и бързите паузи показваха емоционалността, но и смирението на Тони Шалуб още от началото, което беше и предпоставка за встъпването му в силно емоционалното изказване относно внезапната смърт на неговия племенник. Ефикасното протичане на комуникацията беше видно, защото макар и като излезе да имаше лек смях в публиката, той бързо беше заменен с пълно мълчание. Това мълчание се предполагаше и от невербалните изразни средства, които преобладаваха в изказването на актьора през цялото време на изказването му и буквално допълваха всеки миг от комуникацията, дори когато той правеше речеви паузи.
8. Аргументация.
Видове аргументация. Източници на аргументите. Уместност и ефективност на аргументите.
Аргументацията, която използва актьорът в тази реч е присъщият му маниер, с който е така известен и обичан в киното. Тони Шалуб е пример за едва ли не леко различен актьор, имащ например стабилно семейство, плавно набиращ популярност във времето, без наличието на скандали относно персоната му и/или семейството му. В тази връзка аргументацията му в речево отношение изцяло отговаря на характера му и вроденото му чувство за публична смиреност.
9. Неезикови средства, използвани от оратора. Видове. Ефективност. Уместност. Персонални грешки.
Невербалната комуникация на актьора си проличава дори в първите 5 секунди на речта и продължава до самия и край. Силната емоционалност и забързаност спохождат идеята, че Тони Шалуб желае бързо да изкаже своите благодарности и да „освободи“ сцената от своето присъствие. Дрескодът му разбира се е подходящ за вида събитие и за самия него – изчистено сако, вратовръзка и риза в стандартни неутрални, дори леко старомодни цветове. По време на снимането на наградите Еми, актьорът е на почти 50 год. Въпреки това облеклото му изглежда сякаш на малко по-възрастен човек, особено по американските стандарти за ексцентричност. Съдейки по протичането на наградите до този момент, актьорът се нагажда в комуникативната ситуация, случайно или не, изтъквайки дълбоко лична и емоционална за него история в изказването си. Безспорно той е един обичан актьор, към когото публиката гледа с уважение, дори и след въпросната церемония. Въпреки това, като лека грешка в комуникацията му относно тази реч можем да посочим силната забързаност, която предполага наличието на нервност, както и факта, че той все пак печели награда за комедийно предаване и хората малко или много го виждат като героя от това комедийно предаване.
10. Манипулативни тактики и механизми, използвани от оратора
Към манипулативните тактики можем да посочим невербалната комуникация, която вече описахме и смиреността на актьора, която показва навсякъде в публичния си имидж. Изборът на изразни средства за тази реч също можем да принесем и като манипулативност, но само говорейки като използване на дадена ситуация спрямо оформянето на собствен комуникационен подход.
11. Интеркултурни особености
От началото на номинацията му до завършването на речта му не се наблюдават някакви интеркултурни особености при изказа на водещите или при актьора. Всичките номинирани актьори са от американски произход.
12. Заключение
Въпросната реч на Тони Шалуб остава първата му реч при спечелването на първата му голяма награда, отличаваща го като бележит актьор. Неминуемо такова събитие ще предполага определени очаквания в бъдещото развитие и бъдещите изказвания на актьора, които се просмукват и до времето на написване на тази разработка. Независимо от това, какво налага и какво не, дадено медийно излъчване, определено мислейки си за човека Тони Шалуб, повечето хора виждат един доблестен мъж, изиграл няколко чудесни роли, на които множество деца и възрастни в САЩ и по света се радват. Присъщата му емоционалност се просмуква в телевизионните, филмови и театрални негови участия, но и в цялостния му публичен подход и изказ и отвъд тях. Именно тази емоционалност предполага и речите му, включително изследваната в този анализ, да са винаги „заредени“ с невербални изразни средства, кратки, но винаги публиката отдаваща му нужното уважение и тишина.
Използвани източници:
1. Материали от лекции на Проф. дфн Иванка Мавродиева.
2. Линк на речта: https://youtu.be/dz57vkfCe64
3. Тони Шалуб, информация – Tony Shalhoub – IMDb
4. Официален сайт на наградите „Еми“ – Awards | Television Academy (emmys.com)
5. Награди Еми 2003 г. – Primetime Emmy Awards (2003) – IMDb
6. Други речи и интервюта с Тони Шалуб – https://youtu.be/_hBIkNvYq0Q ; https://youtu.be/UmcvK23dTEc ; https://youtu.be/W0rG-oaBI3Q ; https://youtu.be/hy4LMWtQEH8 ;
7. Онлайн справочник по реторика – http://www.online.rhetoric.bg/
© Габриел Й. Деянов – МП РПК,ФЖМК, задание по „Реторика и ПР“ при проф. дфн Иванка Мавродиева
© Онлайн справочник по реторика
Цитирането на автора и на Онлайн справочника по реторика е задължително