Коя дама се крие във великия портрет на Да Винчи и жена ли е изобразена всъщност?

by admin on 20.01.2014

Коя дама се крие във великия портрет на Да Винчи и жена ли е изобразена всъщност?

академично есе

 Фотина Бакърджиева

Творбата на Леонардо да Винчи „Мона Лиза“ става обект на много изследвания, теории за символиката й и дори на спекулации. Въпросът какво е истинското значението на прочутия портрет може би никога няма да получи своя отговор, но все пак усилията на десетки учени и специалисти заслужават да бъдат отбелязани, анализирани и съпоставяни. В поредицата си „Древните досиета X”, National Geographic (2012) [1] посвещава на проблема епизод – „Шифърът на Мона Лиза“, в който специалистът по художествени техники на великите майстори Лео Стивънсън се заема с изследването на „Джокондата“. Стивънсън отпътува за Флоренция, където се среща със Силвано Винчети, самопровъзгласил се арт детектив, и заедно се отправят към руините на манастира „Св. Урсула“, основан през 1535 от Св. Анджела де Маричи. Археологът Валерия Дакуино смята, че някой от гробовете в разрушения манастир принадлежи на Лиза Джерардини. Предполага се, че последната е била съпруга на търговеца Франческо Джокондо, който искал да окачи на стената на новия си дом портрет на обичната си съпруга. Години след евентуалното й изобразяване от Леонардо, Лиза, в края на живота си, решава да прекара последните си дни при двете си дъщери – монахини в споменатия манастир. Валерия Дакуино открива челюст, част от череп, от който ще бъдат взети ДНК проби и ще бъдат сравени с тези на потомци на Джерардини. Откъде обаче идва идеята, че Лиза Джерардини е Мона Лиза („Госпожа Лиза“)? Бива открит инвентар, описващ имуществото на Джан Джакомо Капроти, ученик на Леонардо. Инвентарът включва значителен брой картини, но бива забелязано и едно име „Ла Конда“, задраскано и заменено с „Ла Джоконда“. След женитбата си с Франческо Джокондо, Лиза приема името му. Ако се обърне внимание на самото понятие „gioconda” то се превежда „усмихваща се“ [2], „весела“. Други предполагаеми модели на Леонардо са Изабела Гуаланда, любовница на неговия меценат Джулиано Медичи, херцогинята Констанца д`Авалос, (в италианска поема се споменава, че тя позира на художник с името Винчи). Трета теория гласи, че на портрета е изобразена майката на италианския творец – Катерина. След като последната се разделя с баща му, за малкия Леонардо се грижи мащехата му, именно това отдалечаване от майка му в крехка възраст би могло да е вдъхновило изобразяването на скъпата и обичана жена (идея на З. Фройд) [3]. Каква е причината за усмивката на Мона Лиза? Най-широко разпространена е идеята, че по време на творческия акт Лиза Джерардини е била бременна или скоро е родила – „Група канадски изследователи са сканирали знаменитата картина с помощта на лазери и инфрачервени лъчи, позволяващи получаването на триизмерно изображение. Така били изяснени някои детайли, скрити под няколко пласта боя. Станало ясно, че Мона Лиза е нарисувана в рокля от тънка прозрачна тъкан. „Рокли от такава материя са типични за Италия в началото на XVI век. Носили са ги или бременни жени, или млади майки“ – казва Бруно Мотин, служител във френския център за изследване и реставрация.“ [4]. Съществуват най-различни тълкования за усмивката на Джокондата, които обаче не са достатъчно обосновани: парализа на лицевия нерв, която не позволява друго лицево изражение, прикриване липсата на зъби, провокирана от парадонтоза, типично състояние на устните при глухите, бавноразвиващите се, алкохолиците [5].

Учените и изследоваделите достигат до много по–интригуващи и интересни анализи относно това кой всъщност е моделът на Леонардо да Винчи за прочутата му картина. Те се опитват да разберат под какъв мотив и под силата на каква страст италианският творец се наема да сътвори емблематичната си творба (работи по нея цели 16 години, носи я със себе си навсякъде, от Италия до кралския двор на) [6]. Малко вероятно е мотивите му да са били диктувани от даденото обещание към мецената или поръчителя, тъй като самият Леонардо споделя своето отрицателно отношение към тях с думите: „Покровителите първо те ласкаят, после ти възлагат непосилна работа и накрая те обвиняват“ [7]. Привързаността на Да Винчи към картината се обяснява с привързаността му към самия модел. Този факт се обосновава с твъренията на анализатори, които поддържат мнението, че прототипът е Джан Джакомо Капроти, както по-горе стана ясно, ученик на Леонардо, а според някои и негов любовник. Да Винчи го нарича „Салай“, което означава „малък дявол“. Лео Стивънсън започва да играе с буквите, състоящи се в “Mona Lisa” и след разместването им открива „Mon Salai”, което означава „Моя Салай“. Специалистът се свързва с фотографа и дигитатор Дерек Беър, който по-късно прави съпоставка между портрета на Капроти и този на Мона Лиза. Изводът е потресаващ за Стивънсън. Съвпаденията са  категорични и силно аргументиращи хипотезата, че Леонардо да Винчи всъщност е нарисувал любовника си. В тези времена хомосексуалността е била незаконна и наказуема със смърт, ето защо е възможно да се твърди, че художникът е скрил любовта към ученика си в изображението на „Джокондата“. Салай вероятно е бил идеал, олицетворение на нежност и любов. Неговите лицеви очертания много напомнят тези на „Св. Йоан Кръстител“ и „Бакхус“. Ако фигурата на Йоан (ликът му също наподобява този на „Бакхус“ и „Св. Йоан Кръстител“) от „Тайната вечеря“ се премести от лявата страна на Иисус отново би се открил не само мотивът за интимност и любов в творчеството на Да Винчи, но и разкритието на мистерията около взаимоотношенията между Мария Магдалена и Христос (в книгата си „Шифърът на Леонардо“ Дан Браун тълкува картината именно като свидетелство за интимна връзка между Христос и Мария Магдалена, която е скрита в образа на Йоан от „Тайната вечеря“ [8]).

Мова Лиза 1 Мона Лиза Йоан

 

Салай Салай

 

Джан Джакомо Капроти, Салай    съпоставка между Мона Лиза и Салай   съпоставка между „Йоан“ и Мона Лиза„Тайната вечеря“ (1494-1498) (снимки)

Исус Иисус Мария Магдалена

 

Тайната вечеря Тайната вечеря

Поредна интерпретация гласи, че „Мона Лиза“ представлява автопортрет. Свидетелство за това твърдение е отново опита на Леонардо да прикрие хомосексуалността си, женското начало в своята личност.

Леонардо Леонардо Мона Лиза

Бележки и цитати:

[1] Древните досиета X< http://vbox7.com/play:d04100d2d5>
[2] Тайният живот на Мона Лиза < http://bbc.zazz.info/?cat=408>
[3] пак там
[4] Атанасова, Видка. Мона Лиза се усмихвала заради бременност <http://www.dnes.bg/izlojbi/2006/09/28/mona-liza-se-usmihvala-zaradi-bremennost.27930>
[5] Загадката Мона Лиза <http://www.az-jenata.bg/a/15-tya-zvezdata/2616-zagadkata-mona-liza/>
[6] Древните досиета X< http://vbox7.com/play:d04100d2d5>
[7] Тайният живот на Мона Лиза < http://bbc.zazz.info/?cat=408>
[8] Древните досиета X< http://vbox7.com/play:d04100d2d5>
Библиография:

Древните досиета X< http://vbox7.com/play:d04100d2d5>
Тайният живот на Мона Лиза < http://bbc.zazz.info/?cat=408>
Атанасова, Видка. Мона Лиза се усмихвала заради бременност <http://www.dnes.bg/izlojbi/2006/09/28/mona-liza-se-usmihvala-zaradi-bremennost.27930>
Загадката Мона Лиза <http://www.az-jenata.bg/a/15-tya-zvezdata/2616-zagadkata-mona-liza/>
© Фотина Бакърджиева, студент от  специалност „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“

Тексът се публикува със съгласието на студента.

Позоваване на автора и на Онлайн справочника по реторика  е заължително.

 

 

Leave a Comment

Previous post:

Next post: